Керуючи
сучасними літаками та іншими літальними апаратами, пілоти використовують
штурвали, ручки педалі і безліч інших елементів управління, що перетворює це
справ у досить складний процес. Але з наукової фантастики нам досить добре
відомі системи, що дозволяють керувати космічними кораблями, літальними
апаратами, бойовими роботами і автомобілями за допомогою систем уявного
управління. І, перетворюючи поняття наукової фантастики в існуючі факти,
дослідники з Технологічних університетів Мюнхена і Берліна розробили першу
систему, що дозволяє пілотам керувати літаками лише з допомогою
"сили" думки. Згідно дослідникам, проведена ними демонстрація не
тільки довела не тільки саму можливість такого управління, але і те, що уявне
управління може забезпечити досить високий ступінь точності.
Незважаючи на те, що сама ідея уявного управління здається трохи фантастичною, особливо нічого фантастичного в цьому немає, в основі технології лежать давно відомі і відпрацьовані часом методи обробки сигналів. Проект системи уявного управління був виконаний у рамках європейського проекту "Brainflight", кінцевою метою якого є розробка спеціального шолома для пілота, оснащеного матрицею електроенцефалографічних електродів. Ці електроди зчитують картину електричних сигналів діяльності головного мозку, а спеціалізований алгоритм, розроблений берлінськими дослідниками, виділяє із загальної картини тільки ті сигнали і образи, які мають відношення до процесу управління, і перетворює їх в команди, що передаються виконавчим агрегатів літального апарату.
Незважаючи на те, що сама ідея уявного управління здається трохи фантастичною, особливо нічого фантастичного в цьому немає, в основі технології лежать давно відомі і відпрацьовані часом методи обробки сигналів. Проект системи уявного управління був виконаний у рамках європейського проекту "Brainflight", кінцевою метою якого є розробка спеціального шолома для пілота, оснащеного матрицею електроенцефалографічних електродів. Ці електроди зчитують картину електричних сигналів діяльності головного мозку, а спеціалізований алгоритм, розроблений берлінськими дослідниками, виділяє із загальної картини тільки ті сигнали і образи, які мають відношення до процесу управління, і перетворює їх в команди, що передаються виконавчим агрегатів літального апарату.
Звичайно, технологія, розроблена німецькими вченими, ще жодного разу не
перевірялася на реальних літаках. Для відпрацювання всіх складових частин
системи використовувався авіаційний симулятор. У випробуваннях були задіяні сім
учасників, що мають різний рівень пілотування, від досвідчених пілотів до
абсолютних новачків у цій справі. Але отримані результати здивували навіть
самих дослідників. Кожен з учасників виявився здатний керувати літаком з
точністю, достатньою для отримання ліцензії пілота, кожен з людей утримував
літак при посадці в межах 10 градусів від заданого положення в середньому 8 із
10 разів. Практично всі учасники здійснили успішні посадки в умовах поганої
видимості, ніколи не торкаючись елементів управління літака.
Як стверджують дослідники, розробленої ними технології потрібно пройти ще цілий ряд модернізацій і доробок, перш ніж її можна буде використовувати на реальних літальних апаратах. Насамперед це полягає в тому, що існуюча система абсолютно не забезпечує ніяких зворотних зв'язків, які є одними з головних складових відчуттів пілота під час польоту.
"Кінцева мета нашого проекту полягає в тому, щоб зробити польоти доступними більшій кількості людей", - розповідає Тім Фрік (Tim Fricke), інженер з Мюнхенського технологічного університету, - "За допомогою системи уявного управління польотом буде простіше і легше. Це зменшить фізичне і психологічне навантаження на пілота, що сприятливо позначиться на безпеці польоту. Пілоти отримають більшу свободу переміщення в рамках обмеженого простору в кабіні і можливість виконання інших додаткових завдань".
Як стверджують дослідники, розробленої ними технології потрібно пройти ще цілий ряд модернізацій і доробок, перш ніж її можна буде використовувати на реальних літальних апаратах. Насамперед це полягає в тому, що існуюча система абсолютно не забезпечує ніяких зворотних зв'язків, які є одними з головних складових відчуттів пілота під час польоту.
"Кінцева мета нашого проекту полягає в тому, щоб зробити польоти доступними більшій кількості людей", - розповідає Тім Фрік (Tim Fricke), інженер з Мюнхенського технологічного університету, - "За допомогою системи уявного управління польотом буде простіше і легше. Це зменшить фізичне і психологічне навантаження на пілота, що сприятливо позначиться на безпеці польоту. Пілоти отримають більшу свободу переміщення в рамках обмеженого простору в кабіні і можливість виконання інших додаткових завдань".
Джерело: www.on.ua/ Новини
Немає коментарів:
Дописати коментар